Saturday, June 4, 2011

sebelung makang bce doa..lepah makang pon bce doa


ahhh...jemput2...oppss,bce doa dlu!

Zaman jahiliah

mase aku zaman jahiliah dlu..lupo mse 2 umo brp..tp mase 2 skolah rendah lg la.aku xsuke makan.aku ske mkn yg best2 je.biar papa,asal bgaye..dasar xsedor diri.blagak mcm org kayo..mmg jahil la mase nih.klu time mkn,msti aku dipakse2.smpi mak aku naek jemu n bputus asa..susoh nk cri mak mcm mak aku..xpernah putus asa..nk mkn pon kne pakse2..kes keterpaksaan ini blanjutan sampai la aku form 5..huahua.dasat btol penangan kdegilan n kekerasan kekepalaan aku..tp xde la aku mgalami kebuluran sbb kemalasan nk mkn..cuma tahap keberatan kapasiti tubuh badan agak minimum la..haha.padan muko..org tnye knape..aku jwb.."well,skrg i ngh DIET la'..

uhh,mukadimah pon dh panjang ..tp xmsk2 topik lg..k2..aku cite nih.td kn aku dh gtau..aku mmg malas tahap petala langit ke 7 klu bab makan (sbb musabab aku xsuke mkn..akn aku ku cite kn kemudian ye)..jd..setiap kali aku makan mknn yg aku xsuke (kne mkn jge sbb dipakse huhu)..aku xkn bce doa mse mkn..bismillah pon x.jahiliah tol la.sbb aku mau mknn yg xsedap 2 biar setan yg mkn.hihi mse 2 aku bpegang pd pendapat yg mgatakan klu makan xbismillah..nnt setan mkn skli).aku mau sume mknn yg xsodap 2 biar setan menketedarah..aku rse t'sgt la bangga n riak sekali sbb setan yg mkn..bkn aku.haha..jd ble aku mkn abis (bjaya jge abiskn..),aku langsung xrse myesal..sbb setan yg mkn..mmg kenyang tol la setan2 2..msti rmai setan bjemaah ble time aku mkn..tp mse aku mkn mknn yg aku xske la..klu aku mkn mknn yg aku ske..mmg xbg can langsung la kt setan2 2..beria2 aku bce doa..siap2 ngn selawat skali(kira pjg la doa aku time 2..wpon pendek..haha..sek ren la katekn)..setiap kali suap..setiap kali 2 la..aku bce bismillah..fuhh..mmg xbg peluang lgsg kt en2 n pn2.setan..mtk maap ye.anda sekalian bleh cri org2 yg xbce doa.. hahha..jahat tol aku.msti setan marah n bengang tahap kritikal kt aku mse 2..iishh3..de jge manusia cm ni ye,lgsg xnk bg peluang kt aku..siap ko nnt..agak2 cm 2 la setan marah kt ku kot..haha.padan muko.

tp 2 cite zaman jahiliah la..aku pon rse cm jahil bebenor aku mse 2..entah mcm mne la,aku bleh bpikiran sedemikian rupe..haha.

zaman xbrp jahiliah

zaman skrg..ble dh menuntut sedikit sbnyk ilmu agama..bru aku sedor bahawasanya slama aku berada di zaman jahiliah rupenye aku xpenah bsyukur kt ALLAH yg memberi rezeki..ye la..free2 je aku bg setan mkn..bjemaah pulok 2.wpon xsedap, 2 pd pandangan aku la..tp 2 tanda aku xbsyukur..susah payah ayah aku cri mkn,tp aku langsung xhargai..aku langsung xhargai pgorbann ayah aku yg penat lelah cri makanan yg aku xsuke 2..pgorbann mak aku yg memaksa aku mkn 2..utk mjamin kesihatan aku 2..jahat btol aku..skrg bru nk insaf.nasib baik insaf skrg..klu x..xtau la.ble dh bleh bfikir scara waras dgn mggunakan otak kanan n otak kiri..baru la aku sedar..huhu.sbgai tanda pyesalan..setiap kali nk mkn aku akn bce doa..klu aku tlupe aku akn bce doa yg lg sa2..mmg aku akn hargai n bsyukur ngn apa yg ALLAH bg..aku xnak jd hamba yg kufur..ank yg xmengenang budi..skrg aku dh keje..dh bleh cri duit sdr..bru aku tau n sedar betapa susahnya nk cari duit..dlu kecik2.yg aku tau nk duit mtk je kt ayh n mak..xpayah nk pikir pe2..dasar xsedar dri..nasib baik mse 2 kecik lg..klu besor cm gajoh afrika pon dok sedor dri..baik p gali lubang..timbus la dri sdri.bru btol.

indahnya hidup bsyariat..memetik salah 1 judul buku yg aku x bjaya lg nk mmbelinye..huhu.btol hidup bsyariat,hidup dgn peraturan2 yg ditetapkan oleh ISLAM amatlah indah.Apa2 saja yg kita buat dalam hidup ini,ALLAH dh aturkn..kita ikut je..ikut je al Quran n As sunnah.knape kita nk bsoal jawab lg ngn apa yg ALLAH dh tetapkn..ALLAH buat utk kebaikan kita..ALLAH dh bagi akal..sama ada islam ke tak..kita dh blh fikir.kita dh blh fikir baik buruknya.sbb 2 ALLAH angkat darjat kite ke ranking yg paling tinggi..xbanggakah kita apabila ALLAH angkat darjat kita lebih tinggi dr malaikat dan jin padahal kita tau makhluk2 yg ALLAH cipta kt alam ni sumenye sentiasa beribadat.jd knapa nk mmpertikaikan lg apa yg ALLAH tetapkn..jd bsyukurlah bila kita dilahirkan sbagai Islam.ini menunjukkan ALLAH amat syg kt kita.DIA kurniakan nikmat yg paling besar kt kita iaitu ISLAM dan IMAN.gilaplah iman agar nur Islam kita terus bersinar..opps,tertazkrah pulok..xpe kn skali skala.lgpon aku xbrp nok pakar lg nk bg tazkirah kt org..ilmu sikit sgt.

tgk2 la doa2 kt bwh ni..ni aku copy paste je..(eh..jgn tgk je,bce n hafal skali..klu xingat hafal smpi ingt..pahala byk 2..kn3)

Doa Sebelum & Selepas Makan Yang Disunnahkan

Doa Sebelum & Selepas Makan Yang Disunnahkan

http://fiqh-sunnah.blogspot.com

1 - Rasulullah صلى الله عله وسلام bersabda: “Apabila seseorang di antara kamu memakan makanan, hendaklah membaca:

بِسْمِ اللهِ

“Dengan nama Allah.”

Apabila seseorang itu terlupa untuk membacakan doa pada permulaannya ia makan, maka hendaklah ia membaca:

بِسْمِ اللهِ فِيْ أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ

“Dengan (menyebut) nama Allah dari awal dan di akhir (aku makan).”

(Hadis Riwayat Abu Dawud, at-Tirmidzi. Lihat juga kitab Shahih Sunan at-Tirmidzi, 2/167)

2 - Rasulullah صلى الله عله وسلام bersabda: “Barangsiapa yang diberi rezeki oleh Allah berupa makanan, hendaklah membaca:

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ

“Ya Allah! berilah kami berkah dengan makan itu dan berilah makanan yang lebih baik.”

Dan apabila Allah memberikan rezeki berupa minuman susu, hendaklah membaca:

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْهِ وَزِدْنَا مِنْهُ

“Ya Allah, berikanlah kami berkah dengan susu ini, dan tambahkanlah lebih dari itu.”

(Hadis Riwayat at-Tirmidzi. Lihat juga Shahih Sunan at-Tirmidzi, 3/158)

Doa Selepas Makan,

3 - الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَطْعَمَنِيْ هَذَا وَرَزَقَنِيْهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّيْ وَلاَ قُوَّةٍ

“Segala puji bagi Allah yang memberi makanan ini kepadaku dan yang memberi rezeki kepadaku tanpa daya dan kekuatanku.” (Diriwayatkan oleh Ashhabus Sunan (penyusun kitab-kitab Sunan), kecuali an-Nasa’i. Lihat juga Shahih Sunan at-Tirmidzi, 3/159)

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيْهِ، غَيْرَ [مُكْفِيٍّ وَلاَ] مُوَدَّعٍ، وَلاَ مُسْتَغْنًى عَنْهُ رَبَّنَا

“Segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak, yang baik dan penuh berkah, yang sentiasa dipanjatkan, diperlukan dan tidak boleh ditinggalkan, ya Tuhan kami.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, dan juga at-Tirmidzi dengan lafaz yang sama)

Doa Makan Yang Tidak Shahih (Tidak Tsabit) Dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam,

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، بِسْمِ اللهِ

“Ya Allah, berkatilah untuk kami dalam sesuatu yang telah Engkau kurniakan kepada kami, dan jagalah kami dari azab neraka. Dengan menyebut nama Allah.”

Penjelasan (oleh Syaikh Amir bin Ali Yasin) tentang hadis ini:

Hadis ini diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam ad-Du’a, no. 888, Ibnu as-Sunni, no. 457, dan Ibnu Adi, 6/2212 dari beberapa jalur, “dari Hisyam bin Amar, Muhammad bin Isa bin Sami’ menceritakan kepada kami”, “Muhammad bin Abi az-Zu’aiza’ah menceritakan kepada kami, dari Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya” dengan hadis tersebut.

Sanad ini adalah sanad yang bersangatan lemahnya (dhoif jiddan). Hisyam dan Ibnu Sami’, keduanya dipertikaikan, tetapi masalah yang sebenarnya terletak pada Ibnu Abi az-Zu’aiza’ah, kerana ia tertuduh dusta lagi matruk, dan hadisnya mungkar lagi sangat dhoif. Dengannya, hadisnya ini dinilai mungkar oleh Ibnu Adi, adz-Dzahabi, dan Ibnu Hajar al-Asqalani.

Sila lihat, komentar Syaikh Amir bin Ali Yasin dalam semakannya ke atas al-Azkar an-Nawawiyah, terbitan Dar Ibnu Khuzaimah, Riyadh, 1422H/2001M, Cet. 1, hadis no. 674

sumber :http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2008/10/129-doa-sebelum-selepas-makan-yang.html

**MOHON PADA SAHABAT2 MMBERI SEDIKIT PERKONGSIAN TTG Doa Makan Yang Tidak Shahih (Tidak Tsabit) Dari Rasulullah SAW..sbb doa ni la yg slalu kita bce**

p/s:mohon maaf jika ada sebarang kesilapan yg tidak disengajakn..

No comments: